• NIEBIESKI WOLONTARIUSZ

• W dniu 06.06.2023 r. wolontariusze z naszej szkoły: Małgosia, Oliwka, Marcelina oraz Antek ponownie wzięli udział w projekcie „Niebieski Wolontariusz – Asystent”. Jak zwykle nasi uczniowie spisali  się na medal. Serdecznie dziękujemy. EK/KP

• Spływ pontonami Przełomem Bardzkim po Nysie Kłodzkiej

• „Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu. Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi. Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi. Omijam koralowe ostrowy....”

Sonety Krymskie. Stepy akermańskie. A. Mickiewicz

Ogrom powietrza, zieloność i błogość wolnej przestrzeni, przepełniły płuca i serca klasy 8a, 8b i klasy 6 wraz z opiekunami, panią Karoliną, Anią, Leną, Radkiem, a nawet z ratownikami i przewodnikiem. Ruszyliśmy na dawno już wyczekiwaną wycieczkę, na spływ pontonami Przełomem Bardzkim po Nysie Kłodzkiej. Przedzieraliśmy się przez najdłuższy odcinek trasy spływu, pracując z całych sił pagajami, a trwało to niespełna cztery godziny. Trasa podzielona była na dwa etapy, które przedzielone zostały przeprawą po lądzie z bagażem 77 kilogramowym, jakim był ponton każdej z siedmiu załóg. Omijaliśmy tamę i wodospad, po to, żeby dopłynąć do mety naszej pięknej trasy.

Słońce zalało całą przestrzeń zieleni. Mijaliśmy na wodzie stadka dzikich kaczek i bliżej nieokreślonych stworzonek. Praca pagajami mocno dała się nam we znaki, ale widoki jakie oglądaliśmy podczas spływu, warte były wysiłku. Zaraz po pysznym posiłku zasiedliśmy w wygodnych fotelach naszego autokaru i zaczęliśmy równie ważną część naszej wycieczki, cieszyliśmy się „wspólna chwilą”, rozmowami i śpiewaniem z długoletnimi przyjaciółmi z naszej szkoły. LK/AN/KP

„Jedźmy, nikt nie woła”.

• Wycieczka na pobliski Śląsk

• Czerwiec to w naszej szkole niezmiennie sezon wycieczek, nie inaczej jest i w tym roku. 5 czerwca uczniowie klas: V i VII wraz z wychowawczyniami i p. A. Wojdałą wybrali się na wycieczkę na pobliski Śląsk.

Najpierw odwiedzili Funzeum - Muzeum Światła i Koloru w Gliwicach. Ta niezwykła wyprawa przez sensoryczne doznania rozpoczęła się zwiedzaniem wystawy dotyczącej kolorów. Każdy pokój przedstawiał inny kolor, prezentując uczniom, jak silne oddziaływanie na człowieka mają poszczególne barwy. Następnie wszyscy obejrzeli wystawę dotyczącą światła, która zainspirowała do wykonania ciekawych zdjęć. Kolejnym elementem wyprawy przez Kolor i Światło były rysunki w Interaktywnej Rysilandii – krainie, w której pokolorowane przez uczniów zwierzęta, w niezwykły sposób ożyły na ścianach sali.

Po posiłku w popularnej sieci restauracji :) pojechali do Chorzowa, do Planetarium Śląskiego, gdzie obejrzeli seans pt.: „Do krańców Wszechświata”, podczas którego szukali odpowiedzi na następujące pytania: Jak jednak oszacować odległości we Wszechświecie? W jaki sposób obliczyć tempo jego rozszerzania się? Jak daleko może sięgnąć nasz wzrok?

Wszyscy zmęczeni, ale zadowoleni wyruszyli w drogę powrotną, którą umilały występy wokalne uczennic klasy VII :) KŁ/KP

• Wycieczka do Krasiejowa

• W poniedziałek 5 czerwca odbyła się wycieczka uczniów klas I i III do JURAPARKU w Krasiejowie. Celem wycieczki było poznanie prehistorycznego świata dinozaurów. Park zwiedzaliśmy  zaczynając od niezwykłej atrakcji, jaką jest TUNEL CZASU. Wszystkie dzieci zostały zaproszone na pokład kapsuły czasu, która zabrała nas w niezwykłą, interaktywną podróż poprzez dzieje naszej planety. Przyglądaliśmy się narodzinom Ziemi, powstaniu atmosfery i pierwszym formom życia. Po pełnej wrażeń podróży w Tunelu Czasu udaliśmy się na spacer ścieżką edukacyjną, która mierzy sobie 1500 metrów.  Następnym etapem wycieczki był pawilon PALEONTOLOGICZNY, który zabezpiecza największe w Europie skamieniałości płazów i gadów, które oglądaliśmy przez szklaną podłogę. Trasę zwiedzania zakończyliśmy wizytą w OCEANARIUM, w miejscu, w którym głębia oceanu przenika się z głębią trójwymiarowego przekazu. Zostaliśmy przeniesieni w świat podwodnego życia ogromnych gadów. W środku w oceanarium zamiast olbrzymich akwariów znajdują się multimedialne ekrany. Mogliśmy usłyszeć głosy tych zwierząt oraz poczuć drgania wywołane ich uderzeniami. Przy ostatnim ekranie dzieci przeżyły chwile grozy, gdy do wizjera podpłynął olbrzymi rekin i uderzył  z taką siłą, że pękła szyba a obserwujące podwodny świat dzieci zostały ochlapane wodą. Ostatnim punktem programu były WARSZTATY PALEONTOLOGICZNE, polegające na preparowaniu z gipsowego bloku „szkieletu” dinozaura. JURAPARK miał nie tylko do zaoferowania naukowe fakty, ale również dużo rozrywek. Na koniec wycieczki dzieci zjadły lody i zakupiły pamiątki. Z wycieczki wróciliśmy  uśmiechnięci, zadowoleni i pełni wrażeń. UO/KP

• Nasi Wolontariusze z klasy VII

• W częstochowskich sklepach Auchan odbywa się wspaniała inicjatywa charytatywna na rzecz dzieci z hospicjum organizowana  przez Stowarzyszenie Opieki Hospicyjnej Ziemi Częstochowskiej. Cieszymy się, że wolontariusze naszej szkoły mogli również wesprzeć nasze częstochowskie hospicjum. Antosia, Natalia, Nikola DZIĘKUJEMY!!! /KP

• XVII Powiatowy Konkurs Ekologiczny „Ekologia na poważnie i wesoło”

• We wtorek 6 czerwca w SP 24 im. Jana Marcina Szancera w Częstochowie odbył się XVII Powiatowy Konkurs Ekologiczny „Ekologia na poważnie i wesoło”. Konkurs  organizowany jest przez SP nr 24 oraz Nadleśnictwo Herby, znajduje się on w wykazie Kuratorium Oświaty i może być uwzględniony w postępowaniu rekrutacyjnym w bieżącym roku szkolnym. Uczestnicy mieli za zadanie wykazać się wiedzą obejmującą m.in. zanieczyszczenia środowiska, ekosystem lasu, gospodarcze wykorzystanie lasów, pojęcia ekologiczne, popularne znaki ekologiczne, rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów oraz informacje nt. Nadleśnictwa Herby. Oprócz pytań quizowych uczniowie musieli przedstawić cztery zadania praktyczne: wykonać plakat propagujący ochronę rysia, wykonać dwa znaki nakazu i zakazu dotyczące źródeł zanieczyszczeń wody i ich skutków, wykonać przedmiot użytkowy wykonany z surowców wtórnych i odpadów oraz zaprojektować i uszyć strój z surowców wtórnych inspirowany łowickim strojem ludowym. W konkursie brały udział szkoły z Częstochowy, Koniecpola, Rudnika, Rększowic, Rędzin, w sumie 10 placówek. SP 15 reprezentowała drużyna w składzie Milena Pala, Aleksandra Rakowska oraz Miłosz Kaczmarek. Nasi uczniowie  okazali się najlepsi i zdobyli I miejsce! Wykazali się oni wiedzą biologiczną oraz wykonali prace praktyczne, które zrobiły wrażenie na Jury m.in. wspaniały strój łowicki przygotowany przez Olę oraz lampkę z butelki z artystycznym abażurem z nakrętek (działającą!) zrobioną przez Miłosza. Cieszymy się z tego zwycięstwa! DB/KP

• Powiatowy Konkurs Kulinarno - Fotograficzny „Artystyczne kanapki”

• W poniedziałek 5 czerwca rozstrzygnięty został Powiatowy Konkurs Kulinarno - Fotograficzny  „Artystyczne kanapki” zorganizowany przez SP nr 14 w Częstochowie. Celem konkursu było  rozwijanie umiejętności komponowania zdrowych posiłków oraz wyrabianie świadomości zdrowego stylu życia. Miło nam poinformować, że  nasze uczennice z klasy 6: Natalia Maligłówka zajęła w nim I, a Kalina Woźniak II miejsce. Dziewczętom serdecznie gratulujemy! Zapraszamy do obejrzenia zdjęć uczestników tego konkursu. DB/KP

• FESTYN RODZINNY

• Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z Festynu Rodzinnego w naszej szkole!!! LK/KP

3 czerwca obchodziliśmy wielkie święto naszej szkoły, jakim jest festyn rodzinny. Jest to jeden z takich dni, kiedy możemy spotkać się wszyscy razem w jednym miejscu: uczniowie, rodzice, absolwenci, dyrekcja, nauczyciele, pracownicy oraz przyjaciele naszej szkoły, czyli cała nasza społeczność. Mieliśmy także zaszczyt gościć wspaniałych gości. Odwiedzili nas: Naczelnik Wydziału Edukacji  - pan Rafał Piotrowski, wójt Gminy Poczesna  - pan Krzysztof Ujma, radna Miasta Częstochowy  - pani Barbara Gieroń, radna Gminy Poczesna  - pani Alicja Łyko. Tegoroczne spotkanie odbywało się pod hasłem jednej z ulubionych gier dzieci i młodzieży i nosiło nazwę „W świecie Minecrafta”. Dlatego też na placu wokół szkoły pojawiły się elementy i postaci z tej dobrze znanej gry. Pogoda dopisała, tak by wszyscy mogli się świetnie bawić. Atrakcji było co niemiara. Wielkim zainteresowaniem cieszyła się nasza coroczna zabawa cukierkowa z fantami, ale nie zabrakło także: pokazów OSP Brzeziny Wielkie, swoją ofertę przedstawiła szkoła taekwondo „Droga Smoka”, wystąpiły cheerleaderki z I LO im. Juliusza Słowackiego, zaprezentował się UKS Olimpijczyk - Piłka nożna, swoje stoisko miały panie z Koła Gospodyń Wiejskich „Brzezinianki” z Brzezin Nowych. Dzieci bawiły się na dmuchańcach, i puszczały bańki mydlane, było także malowanie twarzy w pikselowe wzory; można było zapleść sobie kolorowe warkoczyki, a także postrzelać z paintballa. Na boisku szkolnym i w sali gimnastycznej rozegrano mecz siatkówki i zatańczono belgijkę. Nie zabrakło także innych konkurencji, jak wyścigi taczką czy „kosiarz”. Można było także zabawić się w escape room. Tych, którzy zgłodnieli kuchnia zapraszała na pyszny żurek i bigos, hot dogi i zapiekanki. Były również stoiska ze zdrową żywnością, kiełbasą z grilla i pieczonkami, ciastem, kawą i herbatą, popcornem i watą cukrową oraz lodami. Pod koniec spotkania Pan Dyrektor złożył na ręce pani Urszuli Kosińskiej i Marty Woźniak podziękowania dla Rady Rodziców za pomoc w zorganizowaniu festynu, a z tego miejsca chciałby serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tego niezwykłego dnia. Do zobaczenia za rok!!! KŁ/KP

• Kolejne sukcesy klasy I

• W maju uczniowie klasy I wzięli udział w Powiatowym Konkursie Plastycznym „Bezpieczne wakacje - bądź rozważny” pod honorowym patronatem Komendanta Miejskiej  Policji w Częstochowie, zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 49 im. Janusza Kusocińskiego. Celem konkursu było rozwijanie aktywności twórczej dzieci, pobudzanie inwencji twórczej, rozwijanie zdolności plastycznych oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie  wakacji. Dnia 2 czerwca w Szkole Podstawowej nr 49, w czasie festynu szkolnego zostały rozdane nagrody i dyplomy. Okazało się, że i tym razem uczniom klasy I dopisało szczęście. W konkursie tym Barbara Kozłowska zajęła III miejsce, natomiast Wiktoria Pindor zdobyła wyróżnienie. Serdecznie gratulujemy uczennicom i wychowawczyni pani Urszuli Olesiak. UO/KP

• Zdrowie na talerzu

• W bieżącym tygodniu kl. 5 zgodnie z tematyką zajęć z techniki, wykonywała wiosenne, zdrowe przekąski i kanapki. Uczniowie wykazali się pomysłowością i przygotowali koreczki, piętrowe kanapki itp. z wykorzystaniem świeżych warzyw i owoców. Była to przyjemność dla naszych zmysłów smaku, wzroku i zapachu. DB/KP

• Dzień Sportu z okazji Dnia Dziecka

• „Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania.”

Janusz Korczak

Dzisiaj osiągnęliśmy założony cel, pokonaliśmy wszelkie trudności i tryumfowaliśmy nasze małe zwycięstwa. Cała społeczność szkolna zaangażowała się w liczne konkurencje sportowe. Pokonaliśmy długie dystanse w biegu „Maratończyk”, atakowaliśmy linię mety w biegu „Sprinter”, rzucaliśmy ciężką piłką w konkurencji „Mocarz”. Napracowaliśmy się w zabawach motorycznych: „Kosiarz”, „Pozamiatane”, „Strzały na bramkę tyłem”. Rozegraliśmy mecze: „Piłki Siatkowej”, „Piłki Nożnej”, „Piłki koszykowej”. Wykazaliśmy się zręcznością w konkurencjach: „Kręgle”, „Kapkowanie”, „Rzuty do kosza na czas”.

Pracą dziecka jest zabawa. Napracowaliśmy się mocno, osiągnęliśmy prawdziwą radość wszyscy, niemniej zawsze są Ci, którzy pracują najwięcej i dlatego, pierwsze miejsce w konkurencjach sportowych dzisiejszego dnia, osiągnęła klasa VIIIA, drugie miejsce zajęła klasa VI, trzecie miejsce klasa IV. Gratulujemy wszystkim Pracusiom!!! LK/KP

• Dzień Dziecka w klasach młodszych

• 1 czerwca DZIEŃ DZIECKA W NASZEJ SZKOLE!...

Czyli kolorowy, radosny, beztroski, przepełniony zabawą i śmiechem świat dzieci.

Tego dnia w naszej szkole nie zabrakło rozrywki, zabawy, niespodzianek i przede wszystkim uśmiechu na twarzach wszystkich: zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Nasi najmłodsi uczniowie uczestniczyli w rożnego rodzaju atrakcjach – było coś dla duszy i coś dla ciała. Wszyscy z zaangażowaniem brali udział w różnych zabawach, grach, konkurencjach sportowych i zajęciach plastycznych. To był wspaniały dzień, co można zobaczyć na zdjęciach. UO/KP

• Podsumowanie Wojewódzkiego Konkursu Literacko-Multimedialnego „Bohaterowie są wśród nas”

• W Ratuszu Miejskim odbyło się podsumowanie Wojewódzkiego Konkursu Literacko-Multimedialnego „Bohaterowie są wśród nas”. Konkurs zorganizował Pan Poseł Zdzisław Wolski. Uczniowie naszej szkoły zostali laureatami: Oliwia Banasiak i Natalia Warkiewicz zdobyły wyróżnienie, natomiast Kacper Kleszcz i Eryk Skalik zajęli drugie miejsce. Swoje prace konkursowe uczniowie wykonali pod kierunkiem Dyrektora Tomasza Szczygłowskiego. Wielkie GRATULACJE!!! TS/KP

• Terapia ręki dla każdego

• W maju zostało wykonane dziewiąte, a zarazem ostatnie zadanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Terapia ręki dla każdego”. Uczniowie realizowali zadania w ramach ćwiczeń i zabaw grafomotorycznych. Podczas zajęć dzieci malowały na szkle, kolorowały obrazki, wykonywały rysunki typu „połącz kropki”, tworzyły prace plastyczne na konkurs, rysowały szlaczki, linie ciągle w labiryncie, dorysowywały brakujące elementy do obrazka oraz rysowały po kaszy. Maj był dla uczniów bardzo pracowitym miesiącem. Oczywiście wszyscy spisali się na medal. MC/KP

• Gramy Zmysłami!

• W maju zostało zrealizowane ósme, a zarazem ostatnie zadanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” pod nazwą „ścieżka sensoryczna”. Podczas zajęć wykorzystaliśmy memory sensoryczne dyski – grę pamięciowo dotykową. Zadaniem uczniów było bez wykorzystania zmysłu wzroku dopasować w pary piłkę o tej samej fakturze z dyskiem. To była doskonała zabawa! MC/KP

• WYCIECZKA DO TWINPIGS - AMERYKAŃSKIEGO PARKU ROZRYWKI

• Dnia 30 maja uczniowie klasy II wybrali się na wycieczkę do „Twinpigs - Amerykańskiego Parku Rozrywki w Żorach”.

W trakcie wycieczki dzieci miały okazję skorzystać z wielu atrakcji jakie proponuje Park Rozrywki. Twinpigs to miasteczko podzielone na tematyczne strefy nawiązujące do historii i kultury zza oceanu. Odkrywanie Ameryki rozpoczyna się wraz z Kolumbem przy wejściu, dalej na dzieci czeka m.in. hawajska plaża, wulkan Kohala. Następne dzieci zmierzyły się z Lasem Przygód, czekała tam na nich kolejka wąskotorowa, domki na drzewach, leśne molo oraz park linowy. Nie obyło się również bez Dzikiego Zachodu, gdzie czekały na nich strzelnice, stajnie oraz ogródek Farmera. Najbardziej niezapomnianych wrażeń dzieciom dostarczyła strefa „Meksyk” oraz „Powrót do przyszłości” tam zwiedzali Nawiedzoną Sztolnię, Tajemnicze Podziemie. Znakomitą zabawę mieli na Wahadle Montezumy i różnych innych karuzelach.  Chwilę relaksu zapewniło kino 5D oraz Zwierzyniec, gdzie czekały na dzieci oswojone zwierzęta: owce kameruńskie, kozy oraz daniele. Po miło spędzonym dniu dzieci pełne niezapomnianych wrażeń bezpiecznie wróciły do domów. EM/KP